Iespējams, ka jau esat pamanījuši, ka ne tikai ārvalstu uzņēmumi, bet arī Latvijas uzņēmumi bieži vien vairs neizmanto tradicionālo Latvijas banku pakalpojumus maksājumu veikšanai. Iemesli ir dažādi, sākot no nesamērīgas uzraudzībasun beidzot ar pašu pakalpojumu kvalitāti. Aizvien lielāks skaits ne-banku finanšu kompāniju (vai maksājumu iestādes), kuras nodrošina klientus ar maksājumu kontiem un iespēju saņemt un pārskaitīt naudu, patiešām spēj konkurēt ar tradicionālajām bankām. Maksājumu iestādes finanšu tirgū ir salīdzinoši īsu laiku, taču to panāktais progress klientu pakalpošanas jomā ir ievērojams.

Jautājums par to, kā sniegt klientam maksājumu pakalpojumus pēc iespējas elastīgākā, ilgtspējīgā un finansiāli izdevīgā veidā ir katras maksājumu iestādes stratēģijas pamatā. Tālāk aplūkosim situāciju banku tirgū un tieši maksājumu iestāžu lomu, priekšrocības un iespējamos riskus.

Tehniskais nodrošinājums

Tradicionālu banku tehniskais nodrošinājums nereti ir 10-20 gadus vecs, kas nozīmē, ka tajā var būt visai apgrūtinoši ieviest mūsdienīgu un ērtu funkcionalitāti, ko iespējams būsiet pamanījuši, ja izmantojat “vadošo” banku pakalpojumus, it sevišķi attiecibā uz banku mobilajām aplikācijām.

Maksājumu iestādes, savukārt, lielākoties izmanto “mākoņu” pakalpojumus, kad informācija glabājas drošā serverī, kā arī profesionālu kompāniju uzturētas mūsdienīgas informācijas tehnoloģiju sistēmas, tādējādi nodrošinot to, ka izmaiņas un uzlabojumus sistēmā var veikti ātri un bez lielām izmaksām.

Rezultāts: Bankas 0:1 Maksājumu iestādes.

Klienta finanšu slogs

Ja pavērojam, kādas ir tradicionālo banku klienta ikmēneša izmaksas, salīdzinot ar maksājumu iestāžu klientu izmaksām, redzam, ka fizisko personu apkalpošanas jomā maksājumu iestādes bankas jūtami izkonkurē, jo daudzās maksājumu iestādes pat nebūs jāmaksā ikmēneša komisija par konta uzturēšanu (“vadošās” bankas šo komisiju nesen ir palielinājušas, t. sk. arī Latvijā).

No uzņēmumu pakalpošanas viedokļa mēs redzam, ka atsevišķu komisiju pozīcijas ir augstākas nekā tradicionālā bankā, taču prasmīgi izvēloties piemērotāko maksājumu iestādi, kuru skaits ir mērām daudzos simtos tikai Eiropā vien, kopējās izmaksas būtiski nepieaugs, ja izvēlēsieties atteikties no sava bankas konta.

Rezultāts: Bankas 1:1 Maksājumu iestādes

Klienta darbības un darījumu izpratne

Daļai no lasītājiem iespējams vēl palikusi atmiņā Latvijā organizētā politiski nozīmīgu personu noskaidrošanas “histērija” (avots: Bankas sāk tirdīt klientus par politisko nozīmību), kas iespējams nebija ne samērīga, ne arī lietderīga, jo fokusējās uz formālu prasību izpildi ar apšaubāmu pievienoto vērtību. Ar nožēlu jāatzīst, ka kopš minētās publikācijas 2016. gadā tradicionālo banku attieksme ne tikai nav mainījusies, bet tā ir kļuvusi vēl agresīvāka. Bankas atsakās apkalpot pat veselas biznesa nozares, piemēram, loģistikas nozari, jo nespēj iegūt nepieciešamo balansu starp likuma prasību izpildi un cieņpilnu attieksmi pret klientu.

Maksājumu iestādes, protams, arī ir dažādas, taču līdzšinējā sadarbība ar maksājumu iestādēm tomēr norāda uz to, ka tās spēj atrast veidu, kā pārzināt un saprast klienta darbību, neuzdodot nesaprotamus un reizēm pat absurdus jautājums, kā arī citu informāciju bez pamatota iemesla. Maksājumu iestādes reti ķeras pie tā saucamā “deriskinga” (de-risking, angļu val.), kad noteiktas nozares uzņēmumi kļūst par nevēlamiem klientiem.

Rezultāts: Bankas 0:3 Maksājumu iestādes

Kādas ir nākotnes tendences?

Secinājums ir pavisam vienkāršs – pārskatiet savu pieredzi attiecībā uz jūsu maksājumu pakalpojumu sniedzēju (banku) un izvērtējiet, cik tā bijusi efektīva un komfortabla. Ja jūsu pieredze ir negatīva, tad noteikti ir laiks paraudzīties ārā pa logu, lai uzzinātu, ko piedāvā finanšu pasaule!

Ja Jūs šis temats ir ieinteresējis, tad būsim priecīgi, ja varēsim Jums sniegt sākotnējo konsultāciju! Nepieciešamības gadījumā palīdzēsim arī izvēlēties Jums vai Jūsu uzņēmumam piemērotāko pakalpojumu sniedzēju. Konsultācijas saņemšanai lūdzam iesniegt lūgumu izmantojot šo saiti – https://zzlegal.lv/kontakti un mūsu konsultants ar Jums sazināsies, lai precizētu Jūs interesējošos jautājumus.